Saturday, April 16, 2011

Kek Coklat Kukus


Bukan nak menunjuk2 ya...tapi ini sekadar untuk mengisi kekosongan ruangan blog aku yang tak seberapa ini. Lagipun kepakaran aku dalam membuat kuih- muih ni taklah sehebat mana pun jika ingin dibandingkan dengan orang lain.Banyak lagi yang perlu dipelajari untuk menjadikan suatu hidangan itu sedap dan menarik. Tapi asalkan rajin mencuba dan mencuba. Bakat sudah ada tapi malas yang terlebih sudah hehe...
Sudah lama aku tak membuat kek.Bila aku bagitahu nak buat kek, anak dara aku yang sorang itu pun bukan main seronok dia.Bukan nak menolong tapi nak menyibuk hehe. Berbalik kepada kek kukus aku tu, sebenarnya resepi aku dapat dari internet tak pandai pun aku nak buatnya sendiri J.resepinya amatlah simple. Pada mulanya was2 jgk dengan resepi ini, tapi tawakal ajelahkan.Kalau jadi Alhamdulillah, lain kali boleh buat lagi.Disini aku selitkanlah resepi ini untuk dikongsi bersama:
KEK COKLAT KUKUS

Bahan-bahannya
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan minyak
  • 1 cawan susu cair
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • esen vanila
Cara membuatnya
  1. ayak bersama tepung gandum,baking powder,soda dan serbuk koko
  2. Larutkan gula bersama air panas
  3. pukul telur hingga kembang kemudian masukkan esen vanila dan susu cair
  4. masukkan tepung yang telah diayak
  5. masukkan gula yang telah dilarut
  6. masukkan minyak
  7. masukan ke dalam acuan
  8. kukus selama 45 minit
Setelah siap beginilah rupa kek coklat kukus aku. Aku tahu sudah ramai yang sering mencubanyakan.Tapi walau bagaimanapun rupa kek kita tidaklah penting, yang paling penting rasanya sodap haha..



2 comments:

  1. comey pinggan tu...bebintang2...x tawar dh ke org dpn..ni ajk makan kek keda hok keras je..hehehhehe

    ReplyDelete
  2. semula plkla kakti wat...1st time buat sikit je.Perabih barang yang ado.lain kali kakti buat byk buleh bagi rasa sikit sorang:)

    ReplyDelete